Ukoliko pohađate Pygmalion školu stranih jezika, gde su jezički nivoi usklađeni sa CEFR-om, to znači da će vaš nivo znanja biti prepoznat širom Evrope
CEFR – Common European Framework of Reference
CEFR – ZAJEDNIČKI referentni OKVIR za jezike SAVETA EVROPE
Ovaj međunarodno priznati sistem opisuje znanje jezika u nivoima od A1, za početnike, do C2, za one koji su u potpunosti savladali jezik. Ovim nivoima su uglavnom prilagođeni razni međunarodno priznati testovi jezika (npr. Cambridge testovi, IELTS, BEC..)
Klasifikacija se zasniva na šest nivoa znanja:
CEFR podela nivoa | Opšti testovi | Akademski testovi | Profesionalni testovi |
---|---|---|---|
C2-usavršeno | CPE-napredni nivo | IELTS | BULATS |
C1-praktična efikasnost | CAE-visoki nivo znanja | IELTS | BEC- napredni nivo /ILEC/ICFE |
B2-napredno | FCE-srednji nivo | IELTS | BEC -srednji nivo /ILEC/ICFE |
B1- početni prag | PET-početni nivo znanja | IELTS | BEC -osnovni nivo |
A2- osnovno | YLE- viši nivo / KET(key English test) | ||
A1- probijanje | YLE- srednji nivo | ||
Pripremni nivo | YLE- početnici |
Na ovaj način je omogućeno svima onima koji se bave učenjem jezika i testiranjem jezika, da vide nivoe različitih kvalifikacija. Ovakva klasifikacija šest nivoa znanja, takođe, na jednostavan način, daje uvid o poznavanju jezika i poslodavcima prilikom regrutovanja novih kadrova.
Koliko je sati učenja potrebno za svaki nivo?
Nije moguće dati precizan odgovor na pitanje o broju časova učenja potrebnom za polaganje testa određenog nivoa. Taj broj varira u zavisnosti od nekoliko faktora, kao što su početno znanje kandidata, intenzitet predavanja, sklonosti i godine kandidata, kao i vreme provedeno u učenju van nastave. Sledeće vrednosti bi mogle da budu prihvaćene kao prosečne:
A2 nivo – oko 180-200 sati učenja
B1 nivo – oko 350-400 sati učenja
B2 nivo – oko 500-600 sati učenja
C1 nivo – oko 700-800 sati učenja
C2 nivo – oko 1.000- 1200 sati učenja
Opis jezičkih nivoa prema CEFR-u
Na nivou A1 polaznik može da:
– se predstavi, pozdravi i koristi osnovne fraze pri susretima i pozdravljanju
– jednostavnim rečima opiše svoje dnevne aktivnosti, članove porodice, mesto stanovanja i poslovno okruženje,
– opiše šta ume da radi, koje veštine poseduje,
– vodi uprošćenu komunikaciju, postavlja jednostavna pitanja i daje odgovore na teme iz poznatih oblasti i svakodnevnog života,
– govori o trenutnim, uobičajenim i budućim aktivnostima,
– izrazi svoje planove i ugovori susrete,
– jednostavnim rečima opiše događaje iz prošlosti i iz svog ličnog života,
– razume, sledi i daje drugima kraća uputstva i instrukcije,
– napiše razglednice, elektronska pisma, neformalne poruke, popuni formulare ličnim podacima, brojevima telefona itd.,
– razgovara o odevanju, hrani, piću, slobodnom vremenu, zabavi, zdravlju i vremenu,
– vodi jednostavnije telefonske razgovore, upotrebi učtive fraze u posebnim prilikama (rođendani, proslave, praznici).
Na nivou A2 polaznik može da:
– opiše svakodnevne aktivnosti, okruženje, mesto u kom živi, posao kojim se bavi,
– govori o prošlim, skorašnjim i budućim aktivnostima i planovima,
– traži i daje savete i instrukcije,
– govori o putovanjima, sportu, interesovanjima,
– izrazi svoje mišljenje, slaganje i neslaganje sa drugim govornicima,
– se snalazi u radnji, pošti, banci, restoranu, hotelu,
– se snalazi u javnom prevozu prepoznajući znake upozorenja i obaveštenja,
– pita za smer i pokaže pravac kretanja,
– se raspita o drugima i reaguje na vesti o njima,
– uputi, prihvati ili učtivo odbije poziv,
– izrazi obavezu, obećanje, mogućnost ili zabranu,
– razume koncizna uputstva za rukovanje opremom (npr. kompjuterom),
– prepoznaje i interpretira naslove iz novinskih članaka i da kratak rezime pročitane vesti,
– interpretira male oglase,
– napiše kraće neformalno pismo, razglednicu, e-mail, pismo zahvalnicu ili poziv,
– razume jednostavnije opise statističkih podataka i trendova,
– napiše svoju kraću biografiju, vodi kraći telefonski razgovor i ostavi ili primi poruku.
Na nivou B1 polaznik može da:
– se opisno izražava na većinu tema iz svakodnevnog života, kao što su: porodica, interesovanja, hobi, putovanja, aktuelni događaji, kao i apstraktne teme (muzika, film, kultura),
– opiše šta mu se dopada ili ne dopada i da obrazloži svoj stav,
– zatraži informacije u vezi sa poslom, školovanjem ili putovanjem,
– prepozna osnovne razlike između formalnog i neformalnog registra, – ispriča kraću priču, anegdotu o ličnim iskustvima,
– izrazi svoje snove, nadanja i ambicije,
– opiše probleme i predloži moguća rešenja izražavajući svoje reakcije i saosećanje,
– opiše kako rade tehnički uređaji, zatraži pomoć u rukovanju aparatima i nasluti značenje nepoznatih reči iz opšteg konteksta,
– opiše navike iz prošlosti,
– izrazi hipotetičke situacije,
– prepriča radnju filma, iznese svoje mišljenje o filmu i preporuči ga drugima,
– prepriča iskaze drugih,
– detaljno opiše kuću ili stan i aktivno učestvuje u situaciji iznajmljivanja ili kupovine stana služeći se podacima iz malih oglasa,
– komunicira u situacijama kao što su odlazak u turističku agenciju, izlazak s prijateljima, kupovina, naručivanje pića i hrane, pritužbe u radnjama itd.,
– poredi i kontrastira alternative na teme planova, izlazaka, odabira putovanja, organizovanje proslava, – opiše različite profesije, interpetira oglase za posao i napiše kratko propratno pismo uz prijavu za posao.
Na nivou B2 polaznik može da:
– jasno i detaljno opiše širok opseg tema iz ličnog polja interesovanja,
– izrazi, argumentuje i održi svoje stavove u raspravama na različite teme (porodični život, obrazovanje, politika, očuvanje životne okoline itd.),
– predstavi dobre i loše strane određene teme,
– nagađa o razlozima, posledicama i hipotetičnim situacijama,
– razume i usmeno sažme kratke odlomke vesti, kao i da predvidi sadržaj priče na osnovu naslova,
– raspravlja o temi u pismu uredništvu novina obrazlažući argumente za i protiv i predlažući rešenje određenog problema,
– napiše kratak prikaz knjige,
– u ličnoj prepisci izrazi raznolika osećanja i stavove (čestitke, saosećanje, molbe, pozivi, izvinjenja, dogovori itd),
– opiše neostvarene želje iz prošlosti ili izrazi žaljenje zbog događaja u prošlosti,
– razume tehnička uputstva, brošure, knjige uputstava,
– napiše ličnu poslovnu biografiju (CV),
– opiše procese, značajne pronalaske,
– napiše formalno pismo žalbe, – prenese i prepriča pitanja drugih,
– interpretira trendove, statističke podatke, izrazi rezultate i posledice,
– napravi razliku između formalnog i neformalnog načina izražavanja (npr. u tabloidima i ozbiljnijim novinama),
– u komunikaciji ispravi greške koje su dovele do nesporazuma,
– detaljno opiše geografske lokacije i preporuči destinacije, da prati male oglase i dođe do informacije o uslugama koje su mu potrebne.
Na nivou C1 polaznik može da:
– jasno i detaljno opiše veliki spektar događaja i tema iz svoje sfere interesovanja,
– argumentovano razvija temu, naglašavajući važne tačke, relevantne detalje i primere,
– sa lakoćom održi prezentaciju ističući važne tačke i spontano odgovara na pitanja slušalaca,
– učestvuje u komunikaciji sa izvornim govornikom prenoseći svoje emocije i reakcije na određeni događaj,
– razume većinu autentičnih radio i TV programa na standardnom jeziku, prepoznajući ton i raspoloženje govornika, – rezimira informacije i argumente iz različitih izvora,
– locira relevantne detalje u dužim tekstovima i brzo prepozna sadržaj članaka, izveštaja, vesti,
– prepozna i koristi idiomatske izraze, napiše esej, pismo, izveštaj ili tekst i prezentuje argumente za ili protiv.
Na nivou C2 polaznik može da:
– izrazi sopstveno mišljenje tečno i spontano, uz širok izbor leksike i adekvatno učestvuje u komplikovanijim socijalnim interakcijama na kompleksne, apstraktne teme
– obrazloži sopstveni stav u diskusiji uz davanje kontraargumenata, postizanje kompromisa i dogovora, razjašnjavanje problema i nuđenje rešenja,
– razume duže i složenije audio materijale koji se odnose na teme i van sfere ličnog interesovanja, uz uključivanje većeg broja idiomatskih i kolokvijalnih izraza,
– prepozna promene u registru, kao i različite dijalekte standarnog jezika, odnose među govornicima čak i kada nisu jasno naznačeni,
– prati i razume predavanja, prezentacije, diskusije, intervjue i duže konverzacije izvornih govornika na apstraktne teme i uz korišćenje slenga i nestandardnog jezika,
– piše tekstove na kompleskne teme uz naglašavanje relevantnih delova, pružanje adekvatnih argumenata, primera, razloga i zaključaka,
– piše o kompleksnim temama u formi pisma, eseja ili izveštaja stilom koji je adekvatan za zamišljenog čitaoca,
– razume široki spektar složenijih tekstova iz društvene, profesionalne i akademske sfere, razume kompleksna tehnička uputstava i van sfere ličnog interesovanja.

TOEFL (Test of English as a Foreign Language) Test iz engleskog kao stranog jezika
TOEFL je jezički test koji se zahteva od učenika čiji maternji jezik nije engleski, prvenstveno pri upisu na američke univerzitete i za potrebe nostrifikovanja diploma za rad u Americi. Takođe ga prihvataju i neke evropske visoke škole. Važno je napomenuti da je ovaj sertifikat validan samo 2 godine. Ispit nije klasično podeljen na individualne nivoe znanja. Rezultat testa prikazuje određeni broj poena. Različite škole zahtevaju različit broj poena. TOEFL se polaže samo ONLINE. Testiranje traje 4 sata i sastoji se od četiri dela: slušanje, gramatika, čitanje i pisanje eseja.